بررسی اعتبار،روائی و استانداردسازی نگرش سنج معلمان مینه سوتا بر روی دبیران آموزش و پرورش شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
برقی ایرانی, زیبانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت نقش معلمان به عنوان عوامل مؤثر و کارآمد در تربیت نسل آینده، یافتن راهکارهایی که با کمک آن ها بتوان این مهم را به بهترین نحو انجام داد ضروری می نمود. پرسشنامه نگرش سنج معلمان مینه سوتا از جمله ابزار برای تحقق این هدف است.جامعه آماری این پژوهش را معلمان زن و مرد دوره دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهند.415 معلم زن و مرد مقطع دبیرستان استان تهران با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی خوشه ای از بین مناطق 22 گانه آموزش و پرورش، به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. تفاوت نگرش معلمان زن و مرد با در نظر گرفتن وضعیت تاهل، گروه سنی و سابقه تدریس، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله با استفاده از بسته های رایانه ای spss به این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 89 ؛ برآورد شد که نشانگر بالا بودن اعتبار آزمون است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونۀ فوق نشان داد که آزمون از 2 عامل اشباع شده است. این 2 عامل عبارتند از: 1- نگرش معلمان به دانش آموزان، 2- نگرش معلمان حرفۀ معلمی. با متغیر های مورد پژوهش، پس از اجرای بررسی های آماری و استفاده ار روش Manova ، تفاوت نمرات عامل های 1 و2 در سطح اطمینان 05/0 بین زنان و مردان معلم معنادار بود. ولی بین نگرش معلمان مجرد و متاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. سابقه تدریس معلمان و تفاوت سنی آنان نیز تأثیر معناداری بر نگرش آنان نداشت.
کلید واژگان
معلمنگرش
دانش آموز
هنجاریابی
آزمون مینه سوتا
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان تهران- واحد رودهنشاپا
2345-62992476-5627




