بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه حمایت اجتماعی SSQ برای دانش آموزان مقطع متوسطه
(ندگان)پدیدآور
هومن, حیدر علیلیوارجانی, شعلهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[1]، روایی[2] و هنجاریابی[3] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
[1] . Reliability
[2] . Validity
[3] . Standardization
کلید واژگان
حمایت اجتماعی ادراک شده 2- روایی 3- پایایی 4- نرم یابی 5- مولفه های اصلیشماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




