بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی تبریز
(ندگان)پدیدآور
لطفینیا, حسینمحسنینیا, حسیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرسودگی شغلی یکی از علل عمده عوارض جسمی وروانی در نیروی انسانی شاغل، بخصوص در حرفههای خدمات انسانی (معلمی، پرستاری) بوده و نیز در کاهش کارآیی آنها مؤثر میباشد با توجه به نقش کلیدی آموزش و پرورش در تربیت فرزندان کشور و نقش مهم معلم در این خصوص، پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، استرس با فرسودگی شغلی معلمان ابتدائی انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود که بر روی 325 نفر(231 نفر زن و 83 نفر مرد) در سال تحصیلی 90-1389 در شهر تبریز صورت پذیرفت ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شخصیتی NEO-FFI کوتاه و آزمون فرسودگی شغلی مازلاک و جدول رویدادهای زندگی (استرسهای زندگی) هولمز وراهه میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و فرضیهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و از رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از عوامل شخصیتی، برونگرایی، انعطافپذیری و با وجدان بودن تأثیر بیشتری را بر فرسودگی شغلی معلمان دارند. تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه باوجدان بودن بیشترین تأثیر را در فرسودگی شغلی داشت.
کلید واژگان
فرسودگی شغلی- معلمان ابتدایی- ویژگیهای شخصیتیشماره نشریه
11تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریزکارشناسیارشد روان شناسی عمومی
شاپا
2345-62992476-5627




