ساختار عاملی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی (MAB)
(ندگان)پدیدآور
رضائی, اکبرشاطالبی, بدریاسماعیلیان, زهرهمحسنی اژیه, علیرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی نسخه فارسی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی (MAB) در جامعه دانشجویان بود. ابتدا MAB به زبان فارسی ترجمه شد. سپس به زبان انگلیسی برگردانده شد و با نسخه اصلی جهت شناسایی و اصلاح شکافهای بین نسخه ترجمه شده و نسخه اصلی مقایسه شد. در نهایت پس از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات، آزمون نهایی بر دانشجویان گروه نمونه شامل315 نفر از دانشجویان علوم انسانی و پایه دانشگاه پیام نور مرکز تبریز اجرا شد. در این پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس بر روی 10 خرده آزمون MAB اجرا شد. بررسی نمودار اسکری کتل و تحلیل موازی هورن حاکی از آن بود که راه حل دو عاملی مناسب است. نتایج به وضوح دو عامل را نشان دادند. عامل اول 24/41% و عامل دوم در حدود 98/14% واریانس مجموعه آزمونها را تبیین میکردند. همانند مقیاس اصلی، این عوامل بر اساس محتوای غالب آزمونها، مقیاس عملی و کلامی نامگذاری شدند.
کلید واژگان
استعدادساختار عاملی
مقیاس کلامی
مقیاس عملی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور- گروه علمی روانشناسیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کارشناسیارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کارشناسیارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (نویسنده مسئول)
شاپا
2345-62992476-5627




