رابطه فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
عظیمی, محمدپیری, موسیزوار, تقینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 92- 91 می باشد. نمونه پژوهش شامل 379 نفر دانشآموز دختر وپسر بوده و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان 162 دبیرستان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها برای سنجش فرسودگی تحصیلی پرسشنامه برسو و برای انگیزش پیشرفت پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و برای عملکرد تحصیلی معدل کل نیمسال اول بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد فرسودگی تحصیلی وعملکرد تحصیلی رابطه منفی وجود و بین انگیزش پیشرفت وعملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در تحلیل رگرسیون مشاهده شد که نسبت به انگیزش پیشرفت، فرسودگی تحصیلی بیشترین واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی میکند.همچنین تحلیل 2 tهتلینگ نشان داد که تفاوت معنیداری بین ترکیب دو متغیر وابسته در دو گروه دانشآموزان دختر و پسر وجود دارد. تحلیلهای تک متغیری آزمون t مستقل نشان داد که دانشآموزان دختر و پسر فقط در متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری با هم دارند.
کلید واژگان
فرسودگی تحصیلیانگیزش پیشرفت
عملکرد تحصیلی
مدارس متوسطه
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریزدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
شاپا
2345-62992476-5627




