بررسی ارتباط بین سبکهای یادگیری و جهتگیری هدف با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 92-91
(ندگان)پدیدآور
کوشافر, علیاصغرحسنی زنگبار, نادرهستاری, یوسفنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سبک یادگیری و جهتگیری هدف با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه بستانآباد صورت گرفت. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان بستانآباد در سال تحصیلی 92-1391 که 2172 نفر بود و از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 360 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور و سبک یادگیری کلب استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین جهتگیری هدف و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود ندارد. در ضمن مشخص شد از میان چهار مؤلفهی جهتگیری هدف، مؤلفهی تبحری- اجتنابی رابطه منفی و معنیدار و عملکردی-اجتنابی رابطهی مثبت و معنیداری با فرسودگی تحصیلی دارند. از یافتههای دیگر پژوهش این بود که بین سبک یادگیری و مؤلفههای آن با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد از بین مؤلفههای پیشبینی کننده، تنها مؤلفههای سبک یادگیری آزمایشگری فعال، جهتگیری هدف عملکردی-اجتنابی و تبحری-اجتنابی و سبک یادگیری مشاهده فکورانه توانستند فرسودگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند. بنابر این یافتههای این تحقیق بر اهمیت بررسی فرسودگی تحصیلی و تأثیر آن بر متغیرهای تحصیلی تأکید دارد.
کلید واژگان
سبک یادگیریجهتگیری هدف
فرسودگی تحصیلی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
ارومیه، مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی کمالتبریز
گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2345-62992476-5627




