| dc.contributor.author | شیرکرمی, جواد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بختیارپور, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:05:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:05:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:05:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:05:24Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-08-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-05-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیرکرمی, جواد, بختیارپور, سعید. (1393). ارزیابی نابرابریها در دستیابی به فرصتهای آموزشی: با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران درسال تحصیلی91-1390*. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 7(26), 41-58. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-6299 | |
| dc.identifier.issn | 2476-5627 | |
| dc.identifier.uri | http://jinev.iaut.ac.ir/article_519831.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254300 | |
| dc.description.abstract | <span lang="FA">این پژوهش، مسئله نابرابریهای آموزشی را در بُعد مناطق آموزش و پرورش با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران مورد مطالعه قرار داده است. پژوهش حاضر نوعی مطالعه اسنادی میباشد؛ اطلاعات جمعیتی مورد نیاز این پژوهش با استفاده از دادههای آماری آخرین سرشماری نفوس و مسکن، و نیز اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش (دانشآموزان، معلمان و ساختمان های آموزشی) با استفاده از آمار و ارقام موجود در آموزش و پرورش شهرستان مورد مطالعه کسب شده است و سپس این آمار و اطلاعات در فرمهای اطلاعاتی محقق ساخته طبقهبندی و تنظیم شدهاند. به منظور مقایسه و رتبهبندی میزان بهرهمندی مناطق و نواحی مختلف (اعم از شهر یا روستا) از آموزش مقطع ابتدایی، از شاخصها و فرمولهای برنامهریزی آموزشی، نظیر شاخص انتخاب منطقه، ضریب جینی، منحنی لورنز و نمودار پنج قسمتی سطوح بهرهمندی مناطق استفاده گردید. در ادامه به منظور تعیین میزان نابرابریهای آموزشی، دادهها و اطلاعات با استفاده از نرخهای ثبت نام و پوشش تحصیلی واقعی، نسبت دانشآموز به معلم، ضریب بهرهبرداری از فضاهای آموزشی و نرخ بازدههای آموزشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در بین مناطق و نواحی مختلف (اعم از شهر یا روستایی) شهرستان دهلران، از حیث بهرهمندی از فرصتهای آموزشی تعادل مناسبی برقرار نیست. از جنبه نرخهای ثبت نام و پوشش تحصیلی و نیز از حیث میزان دسترسی به معلمان مقطع ابتدایی، مناطق شهری نسبت به نواحی روستایی و گروه پسران نسبت به گروه دختران برتری داشته و در سطح بالاتری قرار دارند. در زمینه دسترسی به فضاهای آموزشی مناطق شهری نسبت به نواحی روستایی برخوردارتر بودهاند و در مورد نرخ بازدههای آموزشی، دختران نسبت به پسران و مناطق شهری نسبت به نواحی روستایی برتری دارند.</span><span lang="FA"> </span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 390 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.publisher | Tbriz Branch, Islamic Azad University | en_US |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Instruction and Evaluation | en_US |
| dc.subject | نابرابری آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | جمعیت لازمالتعلیم | fa_IR |
| dc.subject | پوشش تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | فضاهای آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | مقطع ابتدایی | fa_IR |
| dc.subject | شهرستان دهلران | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی نابرابریها در دستیابی به فرصتهای آموزشی: با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران درسال تحصیلی91-1390* | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دانشآموخته کارشناسیارشد برنامهریزی آموزشی، دزفول، ایران. (نویسنده مسئول). | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روانشناسی، اهواز، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 26 | |
| dc.citation.spage | 41 | |
| dc.citation.epage | 58 | |