تحول ادراک دیداری و فرافکنی در کودکان
(ندگان)پدیدآور
انسانیمهر, نرگسپورحسین, رضاغلامعلی لوسانی, مسعودنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانشآموزان بود. 129 دانشآموز(۶۰ پسر، ۶۹ دختر) از منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷، بااستفاده از روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها شامل ۴۴ نفر در مقطع پیشدبستانی، 42 دانشآموز کلاس اول و 43 دانشآموز کلاس سوم بودند. طرح پژوهش از نوع علیـمقایسه ای بود و آزمودنیها آزمون تصاویر درهم آندرهری(ری، ۱۹۴۱) و آزمون ترسیم درخت (کخ، ۱۹۴۹) را کامل کردند. سپس تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون همبستگی پیرسون به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که ادراک دیداری و فرافکنی کودکان با افزایش سن و مقطع تحصیلی تحول مییابد. همچنین نتایج نشان داد که کودکان با سنین مختلف از نظر ادراک دیداری و فرافکنی با هم تفاوت دارند و عملکرد آنها با افزایش سن بهبود پیدا میکند.
کلید واژگان
ادراک دیداریفرافکنی
آزمون تصاویر درهم آندرهری
تست ترسیم درخت
تحول
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومیدانشیار دانشگاه تهران
دانشیار دانشگاه تهران
شاپا
1735-305X2251-9955




