ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
آتش روز, بهروزپاکدامن, شهلاعسگری, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس رگههای شخصیت، تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبیرستان با نمونهـ برداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه رگههای پنجگانه شخصیتی NEO-FFI )کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از معدل امتحانهای نهایی سال سوم راهنمایی استفاده شد. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی بدون رابطه معنـادار با گشودگی، با رگههای برونـگردی، مقبولیت و وظیفهشنـاسی همبستگی مثبت و با نورزگرایی همبستگی منـفی دارد. نتایج رگرسیون گام به گـام مشخص کرد که تنها دو رگه نـورزگرایی و وظیفهشنـاسی توانست در دو گام حدود 9 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند. نتایج بر پایه نظریه رگههای شخصیتی مورد بحث قرار گرفت.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیرگـههای پنجگانه شخصیت
دانشآموز
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
شاپا
1735-305X2251-9955




