رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان
(ندگان)پدیدآور
صادقی, احمدربیعی, محمدعابدی, محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-IV؛ وکسلر،2003الف)، در دانش آموزان 6- 16 سالة استان چهار محال و بختیاری انجام شد. برای بررسی روایی ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان از مقیاس تجدید نظر شدة هوش وکسلر کودکان (WISC-R؛ وکسلر،1974) و ماتریـسهای پیشروندة ریون (ریون، 1938) استفاده شد. نتایج روایی نشان داد که بین ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کـودکان، مقیاس تجدید نظرشدة هوش وکسلر کودکان و ماتریسهای پیشروندة ریون در بخشهای مرتبط همبستگی معنادار وجـود دارد. اعتبار آزمون بـا روشهای دونیمه سازی و بازآزمایی محاسبه شد. ضرایب اعتبار دو نیمه سازی کلیة زیرمقیاسها در حد کافی تا عالی بودند. ضرایب اعتبار بازآزمایی کلیة زیرمقیاسها به غیر از زیرمقیاس مفاهیم تصویری نیز در حد کافی تا عالی بودند. از این مقیاس، علاوه بر سنجش بهرة هوشی افراد 6 تا 16 ساله میتوان برای تشخیص اختلال یادگیری، اختلال نارسایی توجه، آسیب مغزی، اختلالهای اضطراب و وسواس بهره گرفت.
کلید واژگان
هوشروایی
اعتبار
چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-305X2251-9955




