اثربخشی برنامه درمانگری مقابلهای کت در کاهش نشانههای درونیسازی شده کودکان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
طهرانیزاده, مریمدادستان, پریرخرسولزاده طباطبائی, کاظمآزادفلاح, پرویزفتحیآشتیانی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور کاهش نشانههای درونیسازیشده براساس برنامة درمانگری «مقابلهای کت» (کندال،1994)، یک طرح آزمایشی پیشآزمون ـ پسآزمون با گـروه کنترل، اجرا شد. گروه نمونه شامل 80 دانشآموز (40 دختر و 40 پسر) پـایههای سوم تا پنجم دورة ابتدایی بود که براساس فرم والد فهرست رفتاری کودک از نـظام سنجش مبتنی بر تجـربة آشنباخ (آشنبـاخ و رسکورلا، 2001)، مبتلا بـه اختلالهای درونیسازی شـده تشخیص داده شده بودند. شرکتکنندگان بـه تصـادف در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. 16 جلسة درمانگری انفرادی برای گروه آزمایشی اجـرا شد. میانگین پس آزمون گروهها بـا تحلیلهای کوواریانس و نموداری مقـایسه شد. نتایج حاکی از کاهـش معنادار نشانههای درونیسازی شده، گذار بیش از 30 درصد شرکتکنندگان از طیـف بالینی به بهنجار و مؤثربودن برنامة درمانگری «مقابلهای کت» در فرهنگ ایرانی بودند.
کلید واژگان
برنامه مقابلهای کتاختلالهای درونیسازی شده کودکان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نوراستادیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار تربیت مدرس
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
شاپا
1735-305X2251-9955




