رابطه بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی: نقش واسطه ای انعطاف پذیری روانشناختی
(ندگان)پدیدآور
پورفرج, مجیدمحمودیان, طاهرهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین روابط ساختاری بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطهگری انعطافپذیری روانی دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 352 دانشجو از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند و به پرسشنامه باورهای فراشناخت (ولز و کارترایتـهاوتون، 2004)، مقیاس فراهیجان (میتمانسگروبر، بک، هوفر و شوبلر، 2009)، پرسشنامه پذیرش و عملـنسخه دو (بند و دیگران، 2011) و مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، ۲۰۰۵) پاسخ دادند. برای بررسی برازش دادهها با مدل مفروض نخست، از روش تحلیل عاملی تأییدی جهت ارزیابی برازندگی الگوهای اندازهگیری و سپس از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی برازندگی مدل ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از بررسی شاخصهای برازش مدل نشاندهنده برازش مطلوب مدل مفروض برای دادهها بود؛ یعنی رابطه بین هریک از سازههای فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطهگری انعطافپذیری روانی، بیشتر از رابطه مستقیم آنها با تحمل پریشانی بود. درمجموع، نتایج این پژوهش بیانگر اهمیت نقش واسطهای تحمل پریشانی در رابطه بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی بود.
کلید واژگان
تحمل پریشانیفراشناخت
فراهیجان
انعطافپذیری روانی
روان شناسی تحولی
روان شناسی شخصیت
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد بهشهر، ایرانگروه روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد بهشهر، ایران
شاپا
1735-305X2251-9955




