ویژگیهای مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین)
(ندگان)پدیدآور
طلایینژاد, نعیمهقنبری, سعیدمظاهری, محمدعلیعسگری, علینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی فرم والدین مقیاس سنجش اضطراب جدایی (هان، هاجینلیان، ایسن، ویندر و پینکاس، 2003) در کودکان چهار تا شش ساله در تهران بود. 302 کودک از 16 مهدکودک منطقه یک شهر تهران توسط نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند. سپس مادران این کودکان مقیاس سنجش اضطراب جدایی را به همراه مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی اسپنس (اسپنس، راپی، مکدونالد و اینگرام، 2001) تکمیل کردند. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی بررسی شد. تمام زیرمقیاسهای سنجش اضطراب جدایی از همسانی درونی متوسط تا بالایی برخوردار بودند (62/0 تا 74/0). برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. روایی همزمان مقیاس بر اساس همبستگی با مقیاس اضطراب پیشدبستانی اسپنس مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی از ساختار چهار عاملی این مقیاس حمایت کرد. تحلیل ویژگیهای روانسنجی نشان داد مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والدین)ابزار معتبری است که میتواند در موقعیتهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد و برای غربالگری کودکان با نشانههای اضطراب جدایی به کار رود.
کلید واژگان
ویژگیهای روانسنجیمقیاس سنجش اضطراب جدایی
اعتبار
روایی
کودکان پیشدبستانی
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجواناستادیار دانشگاه شهید بهشتی
استاد دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
شاپا
1735-305X2251-9955




