رابطه نشانههای فزونکنشی و ابعاد هویت: نقش واسطهای ذهنآگاهی
(ندگان)پدیدآور
آزادی, مهرانذبیحالهزاده, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش شناخت اثر فزونکنشی از طریق ذهنآگاهی بر ابعاد هویت در بزرگسالان بود. بر مبنای یک طرح همبستگی 326 دانشجوی (173 زن، 153 مرد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 94-93 با روش نمونهبرداری طبقهای و بر اساس نسبت دانشجویان زن و مرد هر دانشکده بهکل دانشجویان انتخاب شدند و مقیاس درجهبندی اختلال فزونکنشی بزرگسالان فرم خودگزارشدهی و کوتاه کانرز (CAARS-S:S؛ کانرز، ارهارد و اسپارو، 1999)، مقیاس ذهنآگاهی توجه و هشیاری (MAAS؛ براون و رایان، 2003) و پرسشنامه ابعاد هویت (AIQ-IV؛ چیک، اسمیت و تراپ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد همبستگی بین فزونکنشی، ذهنآگاهی و ابعاد هویت مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل مسیر نشاندهنده تأثیر فزونکنشی بر ابعاد هویت از طریق ذهنآگاهی بود. روابط بین متغیرهای پژوهش حاضر بهتفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کلید واژگان
فزونکنشیذهنآگاهی
ابعاد هویت
دانشجویان
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتریدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
شاپا
1735-305X2251-9955




