مدل علّی تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای انگیزش
(ندگان)پدیدآور
فکری نوجهده, فوزیهفولادچنگ, محبوبهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ساختار کلاس بر فرسودگی تحصیلی با واسطهگری انگیزش تحصیلی انجام شد. 720 دانشآموز از دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 با روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شافلی، 2007)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و دیگران، 1992) و پرسشنامه ساختار کلاس (الیوت و چرچ، 2001) پاسخ دادند. دادههای این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش مناسب و مطلوبی دارد. همچنین نتایج نشان داد که سختگیری در ارزشیابی، تأثیر مثبت و مستقیم بر فرسودگی تحصیلی دارد. جذابیت تکلیف و تأکید بر ارزشیابی، تأثیر غیرمستقیم بر فرسودگی تحصیلی با واسطهگری انگیزش تحصیلی دارند. یافتههای این پژوهش نشان داد که بهبود ساختار کلاس و بهکارگیری مکانیزمهای جدید در نظام انگیزشی میتواند موجب کاهش فرسودگی تحصیلی شود.
کلید واژگان
فرسودگی تحصیلیساختار کلاس
انگیزش تحصیلی
روان شناسی تحولی
روان شناسی تربیتی
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
شاپا
1735-305X2251-9955




