• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 15, شماره 59
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 15, شماره 59
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه آموزشی غنی ‎سازی مهارت‎ های رابطه بین‎ فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارض‌های بین ‎فردی، مهارت ‎های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران

    (ندگان)پدیدآور
    شکری, امیدپورشهریار, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    970.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارض‌های بین‎فردی، راهبردهای نظم‎جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش‎آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، 72 دانشجو در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (32 نفر) قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران، 1982)، سیاهه سبک حل تعارض (کاردک، 1994)، نسخه کوتاه پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و مقیاس روابط مثبت با دیگران (ریف، 1989) پاسخ دادند. برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت به‌صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش‎های آماری تحلیل کوواریانس تک‎متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه‎مدت و بلندمدت برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در افزایش میزان اسنادهای علّی مثبت، راهبرد حل مسئله مثبت، راهبردهای انطباقی مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت و در کاهش نمره اسنادهای علّی منفی، راهبردهای غیرانطباقی حل تعارض‌های بین‎فردی و راهبردهای غیرانطباقی مقابله شناختی دانشجویان مؤثر است. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین پربارسازی مهارت‌های رابطه بین فردی، در تحقق ایده ایمن‎سازی روانی فراگیران به‌طور تجربی مؤثر واقع می‎شود.
    کلید واژگان
    برنامه غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی
    اسنادهای علّی
    راهبردهای حل تعارض‎های بین فردی
    نظم‌جویی شناختی هیجانی
    ادراک از روابط مثبت با دیگران
    روان‎ شناسی اجتماعی
    روان‎ شناسی شناختی
    روان‌ شناسی تحولی

    شماره نشریه
    59
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی
    استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    1735-305X
    2251-9955
    URI
    http://jip.azad.ac.ir/article_666072.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/253899

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب