فراتحلیل رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظمجویی و اهمالکاری تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
مصرآبادی, جوادگزیدری, ابراهیمنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف ترکیب پژوهشهای انجام شده در قلمرو اثربخشی راهبردهای یادگیری خودنظمجویی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده پژوهشهای مرتبط با موضوع است که در بین سالهای 1370 تا 1396 در ایران منتشر شده بود. از میان یافتههای کمّی، 21 پژوهش برگزیده شد و با استفاده از روش فراتحلیل، 48 اندازه اثر با توجه به ملاکهای تعریف شده ورود وخروج بهدست آمد. یافتهها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 78/0- و برای اثرات تصادفی 85/0- است که هر دو در سطح 001/0 معنادار بود. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس، روش پژوهش و نوع آموزش بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده بررسی شدند. نتایج t مستقل نشان داد که اندازه اثر رابطه راهبردهای یادگیری خودنظمجویی با اهمالکاری تحصیلی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد، اما اندازههای اثرهای پژوهشهای تجربی بهطور معناداری بیشتر از پژوهشهای همبستگی است. همچنین اندازه اثر مربوط به راهبردهای فراشناختی بیشتر از راهبردهای شناختی و مدیریت منابع بهدست آمده است. بر پایه اندازه اثرهای بهدست آمده میتوان دریافت که آموزش راهبردهای یادگیری خودنظمجویی تأثیر چشمگیری در کاهش اهمالکاری دانشآموزان دارد.
کلید واژگان
خودنظمجوییراهبرهای یادگیری
راهبردهای شناختی و فراشناختی
فراتحلیل
روان سنجی
روان شناسی تحولی
روان شناسی تربیتی
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شاپا
1735-305X2251-9955




