تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
یحیایی, مرضیهپورمحمدرضای تجریشی, معصومهساجدی, فیروزهبیگلریان, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری شهر تهران بود. در این مطالعه شبه تجربی، از تمامی دانشآموزان (36 نفر؛ 27 پسر و 9 دختر) مراجعه کننده به مراکز ویژه اختلالهای یادگیری دولتی منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 به شیوه در دسترس و هدفمند نمونهبرداری شد و سپس دانشآموزان هر مرکز به طور مساوی و تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سیاهه افسردگی کودکان کوواکس (1977) توسط همه شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 45 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند اجرای برنامه بازآموزی اسنادی به کاهش معنادار نمرههای افسردگی در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری منجر میشود. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی نشانههای افسردگی در دانش آموزان واجد ناتوانیهای یادگیری را کاهش میدهد.
کلید واژگان
ناتوانیهای یادگیریبازآموزی اسنادی
افسردگی
دانشآموز
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائیاستادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
شاپا
1735-305X2251-9955




