• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش‎آموزان دارای ناتوانی‌‏های یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    یحیایی, مرضیهپورمحمدرضای تجریشی, معصومهساجدی, فیروزهبیگلریان, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    215.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش‎آموزان دارای ناتوانی‏های یادگیری شهر تهران بود. در این مطالعه شبه‏ تجربی، از تمامی دانش‎آموزان (36 نفر؛ 27 پسر و 9 دختر) مراجعه‏ کننده به مراکز ویژه اختلال‎های یادگیری دولتی منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 به شیوه در دسترس و هدفمند نمونه‎برداری شد و سپس دانش‎آموزان هر مرکز به طور مساوی و تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سیاهه افسردگی کودکان کوواکس (1977) توسط همه شرکت‏‌کنندگان قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 45 دقیقه‌‏ای (هفته‏‌ای دو جلسه) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت کردند. داده‏‌ها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند اجرای برنامه بازآموزی اسنادی به کاهش معنادار نمره‏‌های افسردگی در دانش‎آموزان با ناتوانی‏‌های یادگیری منجر می‎شود. بر اساس این یافته‏‌ها می‏‌توان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی نشانه‏‌های افسردگی در دانش آموزان واجد ناتوانی‌‏های یادگیری را کاهش می‏‌دهد.
    کلید واژگان
    ناتوانی‏‌های یادگیری
    بازآموزی اسنادی
    افسردگی
    دانش‎آموز

    شماره نشریه
    39
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
    استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    شاپا
    1735-305X
    2251-9955
    URI
    http://jip.azad.ac.ir/article_512195.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/253874

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب