مدلیابی اعتیاد به اینترنت براساس سبکهای هویت: نقش واسطه ای ناگویی هیجانی
(ندگان)پدیدآور
قنادزادگان, حسینعلیصالحی, مهدیهکوچک انتظار, رویاسپاه منصور, مژگاننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف مدلیابی اعتیاد به اینترنت براساس سبکهای هویت با واسطهگری ناگویی هیجانی در دانشآموزان و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری تشکیل بود. 361 نفر با استفاده از روش نمونهبرداری مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس سبک هویت (برزونسکی، 1992)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی، تیلور و پارکر، 1994) و مقیاس اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1998) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش است و 41درصد از اعتیاد به اینترنت توسط سبکهای هویت و ناگویی هیجانی قابل تبیین است. همچنین بین سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با زیرمقیاسهای اعتیاد به اینترنت همبستگی منفی و بین زیرمقیاسهای ناگویی هیجانی با اعتیاد به اینترنت همبستگی مثبت معناداری وجود داشت. نتایج این پژوهش با تأکید بر ضرورت نقش هویت و همچنین نقش واسطهای متغیر ناگویی هیجانی بر گرایش افراطی به اینترنت در دانشآموزان، میتواند تلویحات کاربردی برای بهبود وضعیت روانشناختی ارایه دهد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: اعتیاد به اینترنتسبکهای هویت
ناگویی هیجانی
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
شاپا
1735-305X2251-9955




