اثربخشی مداخله های آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانگری بر تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
قره آغاجی, سعیدواحدی, شهرامفتحیآذر, اسکندرادیب, یوسفنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد درمانگری بر تعللورزی دانشآموزان پسر متوسطه انجام شد. روش پژوهش شبهتجربی با پیشآزمون، پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 95-94 بود. به منظور اجرای این پژوهش دو کلاس شامل 49 دانشآموز به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی یک کلاس 25نفری به گروه آزمایش و کلاس دیگری به گروه گواه تخصیص یافت. برای سنجش تعللورزی تحصیلی از مقیاس تعللورزی دانشآموز (PASS؛ سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. مداخله آزمایشی مشتمل بر 8 جلسه آموزش فنون و راهبردهای پذیرش و تعهد درمانگری بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل پیشآزمون، آموزش فنون پذیرش و تعهد درمانگری بر کاهش تعللورزی مؤثر بود و دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند. از آنجا که آموزش پذیرش و تعهد درمانگری در کاهش تعللورزی دانشآموزان مؤثر است، لذا استفاده از آن به عنوان روش درمانی توصیه میشود.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: پذیرش و تعهد درمانیتعللورزی
دانشآموزان
روان شناسی بالینی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیدانشیار دانشگاه تبریز تبریز، ایران
استاد دانشگاه تبریز تبریز، ایران
دانشیار دانشگاه تبریز تبریز، ایران
شاپا
1735-305X2251-9955




