اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری متمرکز بر والد-کودک بر مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده جسمی و شیوههای والدینی
(ندگان)پدیدآور
معیناسلام, مینامظاهری, محمدعلیطهماسیان, کارینهفتحآبادی, جلیلنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری متمرکز بر والد-کودک بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان آزاردیده جسمی و بهبود رفتارهای والدینی است. 28 کودک 7 تا 9 سال از انجمن حمایت از کودکان کار شهر تهران و مادران آنها به شیوه نمونهبرداری دردسترس انتخاب شدند. 15 زوج مادر و کودک در گروه مداخله متمرکز بر والد-کودک و 13 مادر در گروه مداخله متمرکز بر والد جایگزین شدند. بسته درمان شناختی-رفتاری ترکیبی والد-کودک در طول 5 جلسه به مادران و 8 جلسه به کودکان عرضه شد. پس از پایان مداخله، پسآزمون و پس از دو ماه، پیگیری انجام شد. ابزارها شامل فهرست رفتاری کودک (آشنباخ، 1991)، پرسشنامه والدگری آلاباما (فریک، 1991) و پرسشنامه ظرفیت کودکآزاری (میلنر، 1986) بود. نتایج تحلیل واریانس آمیخته حاکی از آن بود که مداخله شناختی-رفتاری در کاهش مشکلات درونیسازی و برونیسازی مؤثر بوده است. در زیرمقیاسهای رفتارهای والدینی نیز فقر نظارت و تنبیه بدنی کاهش یافت، اما ظرفیت کودکآزاری تغییر معناداری نشان نداد. همچنین از لحاظ اثربخشی مداخله روی متغیرهای مشکلات رفتاری، رفتارهای والدینی و ظرفیت کودکآزاری میان دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد، که نشاندهنده نقش اصلی مادران در مداخلههای کودکآزاری است. نتایج این پژوهش با روشنتر ساختن نقش کودک و والد در حیطه مداخلههای کودکآزاری، در موقعیتهای بالینی و برای کاهش این پدیده کاربرد خواهد داشت.
کلید واژگان
کودکآزاریمداخله شناختیـرفتاری
مشکلات رفتاری
کودکان آزاردیده جسمی
رفتارهای والدینی
روان شناسی بالینی
روان شناسی شناختی
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجواناستاد دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
1735-305X2251-9955




