تحول هیجانی کودکان درخودمانده بر اساس مدل تحولی تفاوتهای فردی
(ندگان)پدیدآور
اباذری, کبریملکپور, مختارقمرانی, امیرعابدی, احمدفرامرزی, سالارنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این پژوهش به منظور شناخت تحول هیجانی کودکان مبتلا به طیف درخودماندگی بر اساس مدل تحولی مبتنی بر تفاوتهای فردی انجام شد. بدین منظور 30 کودک مبتلا به طیف درخودماندگی از سه مرکز درخودماندگی به شیوه نمونهبرداری غیرتصادفی و 30 کودک عادی به شیوه تصادفی در تهران انتخاب شدند و در نهایت برای مقایسه تحول هیجانی دو گروه، به مادران آنها پرسشنامه تحول هیجانی کارکردی (گریناسپن، 2001) داده شد. والدین دو گروه از نظر وضعیت اقتصادی، سنی و تحصیلات همتا شدند. یافتهها نشان داد تحول هیجانی کودکان عادی و درخودمانده در سنین پایینتر (5/3 -0 سالگی) در هر شش مرحله تحول هیجانی یعنی خودنظمجویی و علاقه به دنیا، صمیمیت، ارتباط دوجانبه، ارتباط پیچیده، باورهای هیجانی، تفکر هیجانی و منطقی تفاوت معنادار با یکدیگر دارد، اما در سن کنونی، در چهار مرحله اول تحول هیجانی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده نشد، فقط در مهارتهای پنجم و ششم، کودکان عادی تحول هیجانی بالاتری از کودکان مبتلا به درخودماندگی داشتند. پایینتر بودن تحول هیجانی در کودکان مبتلا به درخودماندگی در مراحل پنجم و ششم، ممکن است به دلیل نارسایی پردازش حسی، زبانی و بینایی درخودماندهها باشد.
کلید واژگان
تحول هیجانیمدل تحولی مبتنی بر تفاوتهای فردی
درخودماندگی
کودکان
روان شناسی تحولی
روان شناسی کودکان استثنایی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهاناستاد دانشگاه اصفهان
استادیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-305X2251-9955




