تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
وزیری, شهراملطفی عظیمی, افسانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان اثربخشی آموزش همدلی (وزیری و لطفیکاشانی،1390) در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه بود. 48 دانشآموز از دو دبیرستان پسرانة منطقة یک شهر تهران (هر مدرسه 24 نفر) بر اساس نمونهبرداری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. 12 جلسة دو ساعتی آموزش همدلی برای گروه آزمایشی اجرا شد. میزان رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه (وزیری و لطفیکاشانی، 1390) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند آموزش مهارت همدلی توانسته است رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان می¬دهند آموزش مهارت همدلی در مدارس، بهویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران میتواند به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه منجر شود.
کلید واژگان
آموزش همدلیکاهش پرخاشگری
نوجوانی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه ازاد واحد رودهنمربی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
شاپا
1735-305X2251-9955




