ویژگیهای روانسنجی نسخةپیشدبستانی سیاهة درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی (فرم معلم)
(ندگان)پدیدآور
مشهدی, علیحسنی, جعفربرعرفان, زریننجفیگل, پریسادانشور, شرارهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه پیش¬دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) بود. سیاهه کنشهای اجرایی 390 کودک 2 تا 5 ساله مقطع پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-90 به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحلهای از طریق معلمان گردآوری شد. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی و همبستگی¬های مجموعه مادّه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی¬های مجموعه مادّه بیانگر اعتبار رضایتبخش سیاهه و زیرمقیاس¬های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بیانگر دو الگوی پنجعاملی (بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه¬ریزی/سازمان¬دهی) و سهعاملی (خودمهارگری بازداری، انعطافپذیری و فراشناخت) بود. افزون بر این، روایی همگرای مقیاس با سیاهه فهرست رفتاری کودکان مطلوب بود. نسخه پیشدبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) ابزاری مفید جهت سنجش کنش¬های اجرایی در کودکان پیش دبستانی است و می¬تواند در پژوهشهای روان¬شناختی و موقعیت¬های بالینی در ایران به کار گرفته شود.
کلید واژگان
سیاهه درجه بندی رفتاری کنشوری اجراییکودکان پیش دبستانی
اعتبار
روایی
نسخه معلم
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه فردوسی مشهداستادیار دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
شاپا
1735-305X2251-9955




