پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانشجویان با سبکهای شناختی مستقل / وابسته به زمینه
(ندگان)پدیدآور
آزادی, مهراننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش بـه مقایسه تأثیر دو روش تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت (وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه) براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد. در مرحله پیش آزمون 105 دانشجوی دختر (43 نفر درگروه آزمایشی و 62 نفر در گروه گواه) دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروهی تصاویر پنهان ویتکین (ویتکین و دیگران، 1971) را بهمنظور ارزیابی سبک شناختی تکمیل کردند و به یک آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در درس برنامهریزی درسی پاسخ دادند تا قابلیت تفکیک شکل از زمینه و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها مشخص شود. گروه آزمایشی با روش حل مسئله و گروه گواه با روش سخنرانی در طول یک نیمسال تحصیلی آموزش دیدند. در مرحله پسآزمون همان آزمونها در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها تأثیر مشابه روشهای تدریس متفاوت (حل مسئله، سخنرانی) را بر نمرههای سبک شناختی دانشجویان نشان دادند و مشخص کردند که روش حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی واجد سبکهای متفاوت شناختی (وابسته و مستقل از زمینه) نیز مؤثر نیست.
کلید واژگان
سبـکشناختی وابسته و مستقل از زمینـهروش تدریس
حل مسئله
سخنرانی
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبشاپا
1735-305X2251-9955




