تأثیر بازیهای ایفای نقش بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان
(ندگان)پدیدآور
علاءالدینی, زهرهکلانتری, مهردادکجباف, محمدباقرمولوی, حسیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بازیهای ایفای نقش بر خلاقیت شناختی و هیجانی کودکان مقطع ابتدایی انجام شد. برای انتخاب نمونه، نخست به چهار منطقه از مناطق 14گانه شهر اصفهان برای شرکت در دورههای افزایش خلاقیت آگهی داده شد. سپس 30 نفر از کودکان 7 تا 12 سال که ملاکهای ورود را داشتند، به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه بازی ایفای نقش و کنترل قرار گرفتند. بازیهای ایفای نقش به صورت گروهی و در 10 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. اثربخشی بازیها با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس (1974) و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل (1999) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان دادند این بازیها میتوانند نمرههای افراد را در دو مقیاس خلاقیت شناختی (سیالی و ابتکار) و دو مقیاس خلاقیت هیجانی (آمادگی و نوگرایی) افزایش دهند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت بازی ایفای نقش یک فعالیت مرجح برای ارتقای خلاقیت کودکان است.
کلید واژگان
خلاقیت شناختیخلاقیت هیجانی
بازی ایفای نقش
روان شناسی تحولی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-305X2251-9955




