نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض
(ندگان)پدیدآور
جلالی, ایرانسروقد, سیروسسامانی, سیامکنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با هدف تعیین نقش واسطهای روانبنههای شناختی سازشنایافته در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض، 400 نفر (240 دختر و 160 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به سیاهه تعارض سازمانی (رحیم و مگنر، 1995)، پرسشنامه روانبنههای یانگ (1994) و مقیاس فرایند و محتوای خانواده (سامانی، 1387) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی نشان دادند بین طرحوارههای شناختی و مؤلفههای محتوای خانواده (به استثنای دیگرجهتمندی با فضای زندگی و منابع مالی) و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه منفی معنادار و بین شیوههای حل تعارض با والدین و مؤلفههای فرایند خانواده (به استثنای باورهای مذهبی) رابطه مثبت معنادار وجود دارد. شاخص برازندگی مدلها در تحلیل مسیر نشان داد که مدلهای مفروض با متغیر مستقل محتوای خانواده در رابطه با شیوههای حل تعارض با مادر (به استثنای شیوه سلطهگرایانه) و شیوه حل تعارض با پدر (به استثنای شیوه ائتلافگرایانه، سلطهگرایانه و سازشگرایانه) همگی تأئید شدند.
کلید واژگان
تعارض والد-کودکروانبنههای شناختی
فرایند و محتوای خانواده
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
شاپا
1735-305X2251-9955




