امتیازدهی اعتباری مشتریان با استفاده از تحلیل پوششی دادهها و تحلیل ممیز در محیط فازی (مطالعۀ موردی: یک شرکت لیزینگ وابسته به یک بانک خصوصی)
(ندگان)پدیدآور
علی نژاد, علیرضاکاشانیفر, سعیدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به منظور مدیریت و کنترل ریسک اعتباری مشتریان، از تلفیق دو مدل تحلیل ممیز و تحلیل پوششی دادهها برای تشخیص وجود و یا عدم وجود یک همپوشانی میان دو گروه بهوسیلۀ یک ابرصفحۀ جداکننده و با فرض وجود مشاهده هریک با مشخصۀ مستقل با حضور دادههای فازی، مشاهدات به دو ردۀ مشتریان خوشحساب و مشتریان بدحساب دستهبندی شدند. متغیرهای این تحقیق از روش 6C انتخاب و از تعداد 17 شاخص منتخب، با استفاده از روش دلفی، تعداد 8 شاخص تأثیرگذار وارد مدل تحقیق شده است. این شاخصها برای 83 نفر از مشتریان حقیقی یک شرکت لیزینگ که طی سالهای 1393 و 1394 تسهیلات دریافت کردهاند، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که هریک از مشاهدات به طور قطعی در ردۀ مشتریان خوشحساب و مشتریان بدحساب قرار گرفته و با ورود هر مشاهدۀ جدید وضعیت اعتباری آن پیشبینی میشود.
کلید واژگان
تحلیل پوششی دادهها/ تحلیل ممیزدادههای فازی
ریسک اعتباری
امتیازدهی اعتباری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
پژوهشکده بیمهسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین (نویسندۀ مسئول)دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
شاپا
2251-77232251-7731




