طراحی و پیادهسازی سیستم پایلوت فروش متقاطع با استفاده از رویکرد ارزش مشتری در صنعت بیمۀ ایران
(ندگان)پدیدآور
عاملی بصیری, مرضیهقرهخانی, محسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باتوجه به محیط رقابتی کنونی در صنعت بیمه، شرکتهای بیمه لازم است بهمنظور حداکثر کردن سودآوری مشتری، علاوهبر اکتساب مشتریان جدید، به حفظ مشتریان قدیمی و افزودن ارزش آنها بپردازند. یکی از متداولترین راههای افزایش ارزش مشتری برای شرکتهای بیمه، فروش محصولات بیشتر به مشتریان کنونی و برتر شرکت است که به آن فروش متقاطع گویند. در این تحقیق از مدل RFM بهمنظور تحلیل ارزش مشتریان یکی از شرکتهای بیمهای بزرگ استفاده شده است. مشتریان این شرکت براساس سه متغیر تازگی، تکرار و ارزش پولی بخشبندی شدهاند. پس از محاسبۀ این متغیرها، بااستفاده از الگوریتمهای k-means و fuzzy c-mean مشتریان خوشهبندی شدهاند. نتایج این خوشهبندی از نظر کیفیت براساس معیار سیلوئت سنجیده شده است. وزن هریک از این متغیرها در صنایع مختلف میتواند متفاوت باشد، ازاینرو بااستفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، وزن هریک از این متغیرها تعیین شده است. سپس خوشهها برحسب ارزش رتبهبندی شدهاند و سودآورترین مشتریان مشخص شدهاند. همچنین در فاز دوم این تحقیق، بااستفاده از تکنیک استخراج قوانین انجمنی، الگوهای مصرف مشتریان در هر خوشه، ترسیم گردیده است.
کلید واژگان
ارزش طول عمر مشتریمدل RFM
بخشبندی مشتریان
تحلیل سلسله مراتبی
فروش متقاطع
قوانین انجمنی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
پژوهشکده بیمهسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسیارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه قماستادیار دانشگاه قم
شاپا
2251-77232251-7731




