بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, علیدقیقی اصلی, علیرضاپورولی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ارزیابی کیفیت آموزش ضمنخدمت استفاده شده است. الگوی ارزشیابی CIPPچهار نوع ارزشیابی را ارائه میکند: کیفیت زمینه، کیفیت درونداد، کیفیت فرایند و کیفیت برونداد یا محصول.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کارکنان یک شرکت بیمهای هستند، روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای و تصادفی سیستماتیک است و حجم نمونه 217 نفراز افراد جامعه است. نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزار SMART PLS و SPSS تحلیل شده است.
طبق نتایج بهدستآمده آموزشهای ضمنخدمت بر توانمندی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت درونداد، کیفیت فرایند، کیفیت برونداد و کیفیت زمینه بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر توانمندی کارکنان دارند. همچنین باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش، آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت زمینه، کیفیت فرایند، کیفیت درونداد و کیفیت برونداد بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان دارند. درنهایت میتوان نتیجه گرفت که توانمندی کارکنان بر عملکرد شغلی کارکنان، تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
کلید واژگان
آموزش ضمنخدمتتوانمندی کارکنان
عملکرد شغلی کارکنان
مدل CIPP
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
پژوهشکده بیمهسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)استادیار دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)
کارشناسارشد مدیریت بازرگانی (بیمه) دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران شمال)
شاپا
2251-77232251-7731




