• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
    • دوره 8, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
    • دوره 8, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مخاطرات حفاری مکانیزه تونل در بافت فرسوده شهری

    (ندگان)پدیدآور
    برزگری, قدرت
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.827 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایجاد فضاهای زیرزمینی و حفاری‌های تونل در زیر مناطق شهری که عمدتاً دارای سازه­هایی متراکم با بافت فرسوده و غیرمهندسی هستند حتی علیرغم استفاده از ماشین‌آلات حفاری پیشرفته با چالش­هایی همراه است. در این مقاله، مخاطراتی که در حفاری مکانیزه تونل‌ها با استفاده از ماشین حفار نوع سپر تعادلی در محیط­های شهری باعث آسیب­پذیری سازه­ها و ساختمان‌های مجاور می­شوند مورد بررسی قرار گرفته­اند. خط یک متروی تبریز به طول 2/17 کیلومتر از میدان ائل‌گلی آغاز و پس از عبور از مرکز و بافت فرسوده شهری در کوی لاله خاتمه می­یابد. حدود 8 کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق با دو دستگاه ماشین حفار از نوع سپر تعادلی در حال حفاری می‌باشد. بررسی مخاطرات حفاری در بافت شهری نشان می­دهد ایجاد ترک‌های بزرگ و جزئی در ساختمان­ها به ترتیب حدود 13 و 31 درصد را بخود اختصاص داده و نفوذ فوم حفاری و دوغاب تزریقی از طریق حفرات مدفون با فروانی 11 درصد، از آسیب‌هایی هستند که در زمان حفاری با آنها مواجه شده است. وجود حفره­های مدفون در شهرهای تاریخی و با سابقه زلزله‌خیزی مثل تبریز از عوامل تشدید کننده آسیب­های حفاری تونل می­باشد. بر اساس نتایج ابزار دقیق، بیشترین نشست در زمان عبور ماشین حفار اتفاق افتاده و مقدار آن با عمق افزایش پیدا می­کند. نتایج این مقاله می­تواند در پیش­بینی و کاهش مخاطرات حفاری سایر خطوط متروی تبریز و یا شهرهای مشابه نقش مؤثری داشته باشد.
    کلید واژگان
    تونل‌های شهری
    مخاطرات
    حفاری مکانیزه
    متروی تبریز
    زمین شناسی مهندسی ابنیه فنی
    مخاطرات زمین شناسی

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
    Iranian Association of Engineering Geology
    سازمان پدید آورنده
    . استادیار گروه علوم زمین­، دانشکده علوم طبیعی، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2228-5245
    URI
    http://www.jiraeg.ir/article_68365.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/252661

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب