مخاطرات حفاری مکانیزه تونل در بافت فرسوده شهری
(ندگان)پدیدآور
برزگری, قدرتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایجاد فضاهای زیرزمینی و حفاریهای تونل در زیر مناطق شهری که عمدتاً دارای سازههایی متراکم با بافت فرسوده و غیرمهندسی هستند حتی علیرغم استفاده از ماشینآلات حفاری پیشرفته با چالشهایی همراه است. در این مقاله، مخاطراتی که در حفاری مکانیزه تونلها با استفاده از ماشین حفار نوع سپر تعادلی در محیطهای شهری باعث آسیبپذیری سازهها و ساختمانهای مجاور میشوند مورد بررسی قرار گرفتهاند. خط یک متروی تبریز به طول 2/17 کیلومتر از میدان ائلگلی آغاز و پس از عبور از مرکز و بافت فرسوده شهری در کوی لاله خاتمه مییابد. حدود 8 کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق با دو دستگاه ماشین حفار از نوع سپر تعادلی در حال حفاری میباشد. بررسی مخاطرات حفاری در بافت شهری نشان میدهد ایجاد ترکهای بزرگ و جزئی در ساختمانها به ترتیب حدود 13 و 31 درصد را بخود اختصاص داده و نفوذ فوم حفاری و دوغاب تزریقی از طریق حفرات مدفون با فروانی 11 درصد، از آسیبهایی هستند که در زمان حفاری با آنها مواجه شده است. وجود حفرههای مدفون در شهرهای تاریخی و با سابقه زلزلهخیزی مثل تبریز از عوامل تشدید کننده آسیبهای حفاری تونل میباشد. بر اساس نتایج ابزار دقیق، بیشترین نشست در زمان عبور ماشین حفار اتفاق افتاده و مقدار آن با عمق افزایش پیدا میکند. نتایج این مقاله میتواند در پیشبینی و کاهش مخاطرات حفاری سایر خطوط متروی تبریز و یا شهرهای مشابه نقش مؤثری داشته باشد.
کلید واژگان
تونلهای شهریمخاطرات
حفاری مکانیزه
متروی تبریز
زمین شناسی مهندسی ابنیه فنی
مخاطرات زمین شناسی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن زمین شناسی مهندسی ایرانIranian Association of Engineering Geology




