نظام آموزشی ارامنه جلفای اصفهان در دورۀ صفوی
(ندگان)پدیدآور
لطف آبادی, محسنحسنی, عطاالله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارامنه جلفای اصفهان، در تاریخ فرهنگی ایرانِ دورۀ صفوی، نقش فعالی داشتند. آنها بعد از مهاجرت از مناطق جلفا و قفقاز و ساکن شدن در اصفهان در زمان شاهعباس اول، حفظ فرهنگ و هویتشان را از طریق نظام آموزشی در دستور کار قرار دادند. ویژگیها و ابعاد آموزش و پرورش آنان و جایگاهشان در نظام آموزشی آن عصر، مسئلهای است که چندان مورد توجه و تحقیق قرار نگرفته است. این مقاله با روش تحقیق تاریخی، بر اساس دادههای جمعآوریشده از اسناد و کتب دستاول، ضمن نظر داشتِ یافتههای ادبیات تحقیق، به توصیف و تفسیر این مسئله میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارامنه جلفا برای حفظ دین و اعتقادات خود، نظام آموزشیشان را بر اساس سنن تعلیم و تربیتی خود پیریزی کردند و از حمایت حکومت صفوی برخوردار شدند. در این زمان، کلیسا و مدارس به موازات هم امر تعلیم را بر عهده داشتند و ساختمان مدارس در محوطه کلیساها بنا شده بودند. به همین دلیل، جنبه دینی نظام آموزشی ارامنه، غلبه داشت و در کنار آن بر آموزش برخی علوم غیردینی به ویژه در زمینه تجارت نیز تأکید میشد. البته، وجود فرقههای مختلف کاتولیک در اصفهان، انگیزه رقابت بین آنها را بیشتر برجسته میکرد.
کلید واژگان
ارامنه جلفانظام آموزشی
کلیسا
مدارس
دورۀ صفوی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر دورۀ پسادکترای تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.دانشیار تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
شاپا
2252-06432676-4601



