دوره 9, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • وصف مبهم aiva- در فارسی باستان 

    مولایی, چنگیز (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2020-02-20)
    در عبارت کلیشه‌ای aivam parūvnām xšāyaθiyam که در مقدمۀ تعدادی از کتیبه‌های پادشاهان هخامنشی تکرار می‌شود، همۀ محققان aivam را عدد و xšāyaθiyam را معدود آن انگاشته و عبارت را «یک شاه از بسیاری» ترجمه کرده‌اند؛ اما بررسی ...

  • دین مسئله: نمونه ای از کلام انفعالی و تدافعی زردشتیان 

    دالوند, حمیدرضا (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2020-02-20)
    در روزگار فرمانروایی محمد ولی میرزا در یزد، در حدود سال­های 1238ـ1243 ﻫ.ق.، زردشتیان به کفر و بی­دینی متهم شدند و سرانجام با پادرمیانی شاهزادة قاجار پرسش­هایی دربارة اساس دین از آنان پرسیده شد و به این شیوه، حقانیت دینی ...

  • ساسان پنجم کیست؟ 

    گشتاسب, فرزانه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2020-02-20)
    به مدد برخی فرهنگ‌نامه‌ها از فردی به نام ساسان پنجم اطلاع داریم که کتابی به نام دساتیر را، که وحی خداوند بر پیامبری به نام مه‌آباد بوده است، از «زبان آسمانی» که کسی قادر به فهم آن نبوده به زبان فارسی ترجمه و تفسیر ...

  • پیشنهادهایی دربارۀ خوانش برخی عبارات یادگار زریران 

    محمدی, میثم (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2020-02-20)
    یادگار زریران متنی است اصلاً پهلوانی که در روند استنساخ و انتقال به الفبا و زبان فارسی میانه تصحیف‌ها و تحریف‌هایی بدان راه یافته است. همین مسئله کار خوانش برخی عبارات آن را سخت دشوار کرده است. پژوهشگران در خوانش ...

  • خاستگاه زبانی مهاجران هرزن (واکاوی نظریة هنینگ) 

    آصفی, نیما (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2020-02-20)
    این مقاله در پی یافتن پاسخی برای این پرسش اصلی بوده ‌است که آیا، چنانکه هنینگ اندیشیده، هرزنی در اصل گونه‌ای از زبان تالشی است و در پی مهاجرت مردمان تالش‌زبان به آن دیار راه یافته، و نیز این پرسش که اگر مهاجرتی به هرزن رخ ...