• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه
    • دوره 2, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مسائل و مشکلات تولید برنامه‌های مشارکتی در رسانه ملی: بررسی آسیب‌ها و راهکارها

    (ندگان)پدیدآور
    مرکبی, سیدمحمدصادقسامانی, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    223.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چند سالی است که موضوع تولید برنامه‌های مشارکتی به یکی از مسائل قابل اعتنای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است. کمبود بودجه و وابستگی برنامه‌سازی به سرمایه، یکی از زمینه‌های اهمیت یافتن این شیوه از برنامه‌سازی است. چالش‌های موجود در این عرصه، زمینه‌ساز انتخاب موضوع مقاله‌ای با عنوان آسیب‌شناسی برنامه‌سازی مشارکتی در سیمای جمهوری اسلامی و راهکارهای اصلاح آن شد. هدف از این مقاله تلاش برای فهم این مسائل و آسیب‌ها در مسیر تولید بایستة این نوع از برنامه‌سازی است، و در ادامه ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع آن‌ها با هدف ارتقاء سطح برنامه‌سازی مشارکتی است. سؤال اصلی مقاله؛ آسیب‌ها و مسائل برنامه‌سازی مشارکتی کدامند؟ و با چه راه‌کارهایی می‌توان بر کارایی و تعالی این نوع برنامه‌ها افزود؟ بعد از بررسی روند ساخت برنامه‌های مشارکتی از سه منظر مدیریتی، تولید و پخش، و نظارت و ارزیابی؛ مسألة اصلی مقاله «فقدان لایة مدیریتیِ مستقل متکی بر مشاوره خلاق، حد فاصل بین بخش تولید شبکه‌ها و حامیان مالی برنامه‌ها است».در روش پژوهش، از روش کیفی و مصاحبة عمیق با مدیران، برنامه‌سازان و کارشناسان حوزة تولید، استفاده شده است. در یافته‌ها به سه دسته چالش‌ها از منظرهای مدیریتی، تولیدی و پخشی، و نظارتی دست یافته و در مجموع با 17 کدمحور تقسیم‌بندی شده، راه‌کارهایی نیز از این سه منظر، برای پیشنهاد بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. تشکیل یک کمیتة اعتبارسنجیِ برندها، بازمهندسی کم‌کردن هزینة ساختِ برنامه‌ها، افزایش اعتماد و اقبال مخاطبان، و تشکیل گروهی متمرکز متشکل از کارشناسان اقتصاد و رسانه، به منظور واسط‌گری بین حامیان مالی با رسانة ملی، از جمله نتایج و پیشنهادات این مقاله‌ است.
    کلید واژگان
    برنامه‌های مشارکتی
    اسپانسر(حامی)
    آسیب‌شناسی تولید برنامه
    آگهی بازرگانی
    تبلیغات تلویزیونی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما
    کارشناسی ارشد تولید سیما دانشگاه صدا وسیما(نویسنده مسئول)

    شاپا
    2676-4091
    2676-4083
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.209464.1080
    http://jiscm.iribu.ac.ir/article_104354.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/252334

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب