| dc.contributor.author | ارمغانی, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | لشکرآرا, بابک | fa_IR |
| dc.contributor.author | آخوند علی, علی محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:57:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:57:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:57:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:57:59Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ارمغانی, اکبر, لشکرآرا, بابک, آخوند علی, علی محمد. (1397). بررسی میزان آبشستگی در حوضچه استغراق ناشی از جت قائم برخوردی هوادهی شده و هوادهی نشده. علوم و مهندسی آبیاری, 41(1), 85-97. doi: 10.22055/jise.2017.22716.1619 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-5952 | |
| dc.identifier.issn | 2588-5960 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/jise.2017.22716.1619 | |
| dc.identifier.uri | http://jise.scu.ac.ir/article_13462.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/251695 | |
| dc.description.abstract | <strong> در این مقاله بررسی اثر میزان اختلاط هوای ورودی به مغزهی جت قائم برخوردی بر الگوی آبشستگی در حوضچه استغراق ارائه شده است. در این مطالعهی آزمایشگاهی، الگوهای مختلف ورود هوا به ازای عمقهای مختلف پایاب در مقابل شرایط بدون هوای ورودی به جت مورد مقایسه قرار گرفت. طرح آزمایشها بگونهای تدوین گردید که درصد غلظت هوای ورودی به جت مقادیر صفر، 5، 10، 15 و 20 درصد را تجربه نماید. </strong><strong>نتایج نشان داد که درصد غلظت هوا در میزان ابعاد حفره آبشستگی تأثیر بهسزایی دارد و ورود هوا منجر به کاهش میزان فرسایش در کف حوضچهی استغراق خواهد شد. نتایج حاکی از آن بود که با افزایش درصد غلظت هوای وارده به جت، میزان حداکثر عمق و طول نسبی سطح فرسایش یافته در کف بستر حوضچهی استغراق کاهش مییابند. این میزان تغییرات در ابعاد حفرهی ایجاد شده در کف حوضچه ابتدا بدون تأثیر و با گذر عدد فرود جت از حد بحرانی خود شروع به فرسایش بستر مینماید. نتایج نشان داد که علاوه بر عدد فرود جت، میزان هوای ورودی به جت نیز از یک حد آستانه برخوردار است و با کم شدن از حد مرزی پنج درصد در افزایش تنشبرشی مازاد وارده بر کف حوضچه بی تأثیر خواهد بود.</strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 737 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US |
| dc.relation.ispartof | علوم و مهندسی آبیاری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Irrigation Sciences and Engineering | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/jise.2017.22716.1619 | |
| dc.subject | آبشستگی | fa_IR |
| dc.subject | پیش هوادهی | fa_IR |
| dc.subject | پایاب | fa_IR |
| dc.subject | اختلاط | fa_IR |
| dc.subject | استهلاک انرژی | fa_IR |
| dc.subject | سرریز | fa_IR |
| dc.subject | مهندسی رودخانه | fa_IR |
| dc.title | بررسی میزان آبشستگی در حوضچه استغراق ناشی از جت قائم برخوردی هوادهی شده و هوادهی نشده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی جندی شاپور | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 41 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 85 | |
| dc.citation.epage | 97 | |