نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی یاراحمدی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorشفاعی بجستان, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:57:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:57:52Z
dc.date.available1399-07-09T03:57:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:57:52Z
dc.date.issued2009-06-22en_US
dc.date.issued1388-04-01fa_IR
dc.date.submitted2010-01-09en_US
dc.date.submitted1388-10-19fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی یاراحمدی, محمد, شفاعی بجستان, محمود. (1388). مطالعه ی اثر شکل ذرات رسوب بستر آبراهه های باز بر ضریب اصطکاک. علوم و مهندسی آبیاری, 33(1), 1-13. doi: 10.22055/jise.2009.13392fa_IR
dc.identifier.issn2588-5952
dc.identifier.issn2588-5960
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/jise.2009.13392
dc.identifier.urihttp://jise.scu.ac.ir/article_13392.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/251654
dc.description.abstract<strong>محاسبات هیدرولیکی جریان در آبراهه­ها و دشت­های سیلابی نیازمند تخمین خصوصیات زبری است. برای توصیف مقاومت جریان یا زبری نسبی آبراهه­ها و دشت­های سیلابی از ضرایب زبری مانینگ (</strong><strong>)، شزی (</strong><strong>)، و دارسی ویسباخ (</strong><strong>) استفاده می­شود. تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با تعیین مقدار ضریب اصطکاک (</strong><strong>) از طریق اندازه­ی ذرات انجام شده است اما در این بررسی</strong><strong>­</strong><strong>ها اثر شکل ذرات رسوبی مشخص نیست. در این تحقیق برای تعیین ضریب اصطکاک (</strong><strong>) از 11 نوع دانه­بندی رسوب شامل 4 نوع ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه، 4 نوع ذرات شکسته­ی تیزگوشه و 3 نوع ذرات مصنوعی کاملاً کروی استفاده شد. آزمایش­ها در فلومی به طول 10 متر، عرض 25 سانتیمتر و ارتفاع 50 سانتیمتر با شیب کف ثابت 0005/0 انجام شد. نتایج نشان می­دهند که در رسوبات با اندازه­های 11 میلیمتر اختلاف قابل توجهی بین ضریب اصطکاک (</strong><strong>) ذرات شکسته­ی تیزگوشه و ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه وجود دارد ولی در رسوبات با اندازه­­های 27 میلیمتر ضریب اصطکاک (</strong><strong>) ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه و ذرات مصنوعی کاملاً کروی تقریباً برابرند و ضریب اصطکاک (</strong><strong>)</strong><strong> ذرات شکسته­ی تیزگوشه کم­ترین اختلاف را با ذرات مذکور دارد.</strong><strong> در انتها نیز رابطه­ای برای تعیین ضریب اصطکاک (</strong><strong>) ارائه شده است.</strong>fa_IR
dc.format.extent671
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofعلوم و مهندسی آبیاریfa_IR
dc.relation.ispartofIrrigation Sciences and Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/jise.2009.13392
dc.subjectآبراهه ی بازfa_IR
dc.subjectذرات رسوبیfa_IR
dc.subjectزبری نسبیfa_IR
dc.subjectضریب اصطکاکfa_IR
dc.subjectمقاومت جریانfa_IR
dc.titleمطالعه ی اثر شکل ذرات رسوب بستر آبراهه های باز بر ضریب اصطکاکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری سازه‌های آبی دانشکده ی مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage13


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد