مطالعه ی اثر شکل ذرات رسوب بستر آبراهه های باز بر ضریب اصطکاک
(ندگان)پدیدآور
بهرامی یاراحمدی, محمدشفاعی بجستان, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محاسبات هیدرولیکی جریان در آبراههها و دشتهای سیلابی نیازمند تخمین خصوصیات زبری است. برای توصیف مقاومت جریان یا زبری نسبی آبراههها و دشتهای سیلابی از ضرایب زبری مانینگ ()، شزی ()، و دارسی ویسباخ () استفاده میشود. تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با تعیین مقدار ضریب اصطکاک () از طریق اندازهی ذرات انجام شده است اما در این بررسیها اثر شکل ذرات رسوبی مشخص نیست. در این تحقیق برای تعیین ضریب اصطکاک () از 11 نوع دانهبندی رسوب شامل 4 نوع ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه، 4 نوع ذرات شکستهی تیزگوشه و 3 نوع ذرات مصنوعی کاملاً کروی استفاده شد. آزمایشها در فلومی به طول 10 متر، عرض 25 سانتیمتر و ارتفاع 50 سانتیمتر با شیب کف ثابت 0005/0 انجام شد. نتایج نشان میدهند که در رسوبات با اندازههای 11 میلیمتر اختلاف قابل توجهی بین ضریب اصطکاک () ذرات شکستهی تیزگوشه و ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه وجود دارد ولی در رسوبات با اندازههای 27 میلیمتر ضریب اصطکاک () ذرات طبیعی نسبتاً گردگوشه و ذرات مصنوعی کاملاً کروی تقریباً برابرند و ضریب اصطکاک () ذرات شکستهی تیزگوشه کمترین اختلاف را با ذرات مذکور دارد. در انتها نیز رابطهای برای تعیین ضریب اصطکاک () ارائه شده است.
کلید واژگان
آبراهه ی بازذرات رسوبی
زبری نسبی
ضریب اصطکاک
مقاومت جریان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری سازههای آبی دانشکده ی مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهوازعضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2588-59522588-5960




