تحلیلی بر بیگانگی تحصیلی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن
(ندگان)پدیدآور
همتی, رضاپیرنیا, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیگانگی تحصیلی به جدایی عاطفی یا شناختی از جنبههای مختلف بستر آموزشی مانند فرایند تحصیل و یادگیری، فضای دانشگاه، استادان، دانشجویان دیگر و احساس جدایی از تولیدات علمیشان و در یک کلام، انسان دانشگاهی مطلوب اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان بیگانگی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان و برخی از عوامل مؤثر بر آن است. این پژوهش با روش پیمایشی روی دانشجویان رشتههای مختلف مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت گرفته است. یافتههای حاصل از اندازهگیری بیگانگی تحصیلی در پنج بعد بیقدرتی، بیمعنایی، بیهنجاری، بدبینی و انزوای اجتماعی نشان میدهد میانگین بیگانگی تحصیلی دانشجویان کمی بالاتر از حد متوسط است و میزان احساس بیقدرتی و بدبینی دانشجویان در مقایسه با ابعاد دیگر بیشتر است. همچنین، براساس نتایج تعامل با استادان، انگیزة تحصیلی و دیدگاه دیگران مهم به تحصیل تأثیر مستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند و رضایت از رشتة تحصیلی، نگرش به آیندة شغلی و خودپندارة تحصیلی تأثیر غیرمستقیم بر کاهش بیگانگی تحصیلی دانشجویان دارند.
کلید واژگان
بیگانگی تحصیلیتعامل با استادان
خودپندارة تحصیلی
دیدگاه دیگران مهم به تحصیل
رضایت از رشته
نگرش به آیندة شغلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانکارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ
شاپا
2322-52542888-6355




