تأثیر سبکهای شوخطبعی بر شایستگی اجتماعی در ارتباطات بینفردی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
دامغانیان, حسینیزدانی زیارت, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه ارتباط بینفردی اثربخش، از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها بهشمار میرود؛ بنابراین، باید شایستگی اجتماعی را- که لازمة ارتباطهای بینفردی اثربخش است- بررسی و تحلیل کرد. شوخطبعی یک راهبرد رایج ارتباطی است که نقش مهمی در شایستگی اجتماعی و ارتباطهای بینفردی دارد. این پژوهش، تأثیر سبکهای شوخطبعی کارکنان بر شایستگی اجتماعی آنها در ارتباطهای بینفردی سازمانی را بررسی میکند. پژوهش حاضر کاربردی است و با توجه به اهدافش، توصیفی- همبستگی بهشمار میرود. جامعة آماری این پژوهش، تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند که از میان آنها، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 68 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة سبکهای شوخطبعی مارتین و همکاران و پرسشنامة شایستگی اجتماعی بورمسترت و همکاران است. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی ساده و چندگانه و نیز مقایسة میانگین جامعة آماری تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که سبکهای شوخطبعی، بر شایستگی اجتماعی مؤثرند. سبکهای شوخطبعی پیوندی و خودارتقایی، بر شایستگی اجتماعی تأثیر مثبت و سبکهای شوخطبعی تهاجمی و خودزنی بر آن تأثیر منفی دارند و ترکیب آنها شایستگی اجتماعی را تعیین کرد. همچنین میزان استفادة کارکنان از سبکهای شوخطبعی و نیز سطح شایستگی اجتماعی آنها متوسط به بالاست.
کلید واژگان
ارتباطهای بینفردیسازمان
سبکهای شوخطبعی
شایستگی اجتماعی
شوخطبعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشگاه سمناندانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشگاه سمنان
شاپا
2322-52542888-6355