نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسفیری, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorقبادی, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:56:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:56:21Z
dc.date.available1399-07-09T03:56:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:56:21Z
dc.date.issued2013-06-22en_US
dc.date.issued1392-04-01fa_IR
dc.date.submitted2014-01-05en_US
dc.date.submitted1392-10-15fa_IR
dc.identifier.citationسفیری, خدیجه, قبادی, مهناز. (1392). فرهنگ زیبایی و جامعة مصرفی (با تأکید بر مصرف‌گرایی در لوازم آرایشی). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران, 2(2), 247-266. doi: 10.22059/jisr.2013.50428fa_IR
dc.identifier.issn2322-5254
dc.identifier.issn2888-6355
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2013.50428
dc.identifier.urihttps://jisr.ut.ac.ir/article_50428.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/251139
dc.description.abstractدر این مقاله به بررسی میزان مصرف‌گرایی زنان در لوازم آرایشی و عوامل مؤثر بر آن پرداخته شده است. روش تحقیق پیمایشی بود. از نمونه‌ای 384 نفری، به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ایِ تصادفی، زنان 18- 48 سالة شهر تهران که به مراکز خرید مراجعه کرده بودند انتخاب شدند. نتایج نشان می‌دهد مصرف لوازم آرایشی در جامعة مورد بررسی فراسنی شده است و به سمت فراتأهلی، فراطبقه‌ای و فراتحصیلی شدن پیش می‌رود. متغیرهای تأهل و درآمد خانواده تأثیر مثبت بر مصرف‌گرایی لوازم آرایشی در زنان دارند. تنها متغیر تحصیلات اثر منفی بر مصرف لوازم آرایشی نشان می‌دهد. بررسی موقعیت‌هایی که پاسخگویان در آن مکان‌ها خود را مجبور به مصرف لوازم آرایش می‌دانند، نشان داد زنان در منزل کمتر از هر مکانی احساس نیاز به آرایش می‌کنند. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد 54% از تغییرات متغیر وابستة مصرف‌گرایی را متغیرهای بررسی‌شده در پژوهش توضیح می‌دهند. نتایج تحلیل مسیر نیز ضمن تأیید مدل فرضی اولیه نشان می‌دهد بیشترین اثر مستقیم بر مصرف لوازم آرایشی مربوط به متغیرهای رفتار رقابتی (به میزان 48/0) و فردگرایی (به میزان 66/0) است. همچنین، چون متغیر فردگرایی علاوه بر اثر مستقیم از طریق تأثیرگذاری بر رفتار رقابتی نیز بر مصرف لوازم آرایش اثر غیرمستقیم دارد، در مجموع بیشترین اثر کل را بر مصرف‌گرایی زنان نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent734
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Social Studies and Research in Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jisr.2013.50428
dc.subjectرفتار رقابتیfa_IR
dc.subjectفردگراییfa_IR
dc.subjectلوازم آرایشیfa_IR
dc.subjectمصرف‌گرایی زنانfa_IR
dc.subjectموقعیت مصرفfa_IR
dc.titleفرهنگ زیبایی و جامعة مصرفی (با تأکید بر مصرف‌گرایی در لوازم آرایشی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه علوم اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهراfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue2
dc.citation.spage247
dc.citation.epage266


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد