تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
کلانتری, عبدالحسینرستمعلی زاده, ولی الهنسیم افزا, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از شیوههای رایج برای هویتیابی و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است. غالباً افراد در مصرف فرهنگی، انواع کالاها و نمادهای ارزشمند را، نه به خاطر ارزش مادیشان بلکه به دلیل ارزش فرهنگی آنها و به منظور ایجاد تصاویری مطلوب از خویش در ذهن دیگران مصرف میکنند. در این میان، انتخاب الگوی خاصی از مصرف فرهنگی یا شیوهها یا ترجیحات فرهنگی نیاز به منابع فرهنگی یا سرمایۀ فرهنگی دارد یا به تعبیری مصرف فرهنگی نیاز به منابع و سرمایۀ فرهنگی دارد. یکی از راههای دستیابی به منابع و سرمایۀ فرهنگی نیز از طریق تحصیلات و آموزش و پرورش و انباشت دانش رسمی و مشروع است. بنابراین هدف این تحقیق بررسی تفاوتهای مصرف فرهنگی و الگوهای مصرف فرهنگی برحسب سطوح مختلف تحصیلات در میان شهروندان تهرانی است. سطوح مختلف تحصیلات نیز تاحدی میزان منابع و سرمایۀ فرهنگی افراد را نشان میدهد. این تحقیق از نوع تحلیل ثانویه است که یافتههای آن از دادههای جمعآوری شده شورای فرهنگ عمومی گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که بین سطوح مختلف تحصیلات و میزان استفاده از محصولات فرهنگی تفاوت معناداری وجود دارد. به بیانی مصرف فرهنگی در سطوح مختلف تحصیلات از تفاوت معناداری برخوردار است. همچنین یافتهها نشان میدهد که با افزایش تحصیلات میزان استفاده از محصولات فرهنگی نیز افزایش مییابد، بهطوریکه با افزایش تحصیلات، میزان استفاده از امکانات بصری، میزان گوش دادن به موسیقی و رفتن به سینما و تئاتر افزایش پیدا کرده است. در نهایت اینکه مصرف فرهنگی هم در سطوح و میزانهای مصرف و هم در الگو یا ترجیح مصرف، در میان افراد با تحصیلات مختلف متفاوت بوده است. بهطوریکه میتوان گفت، تحصیلات با انباشت منابع و سرمایههای فرهنگی در فرد به شکلدهی شیوههای خاصی از مصرف دست زده است.
کلید واژگان
مصرف فرهنگیتحصیلات
سبک زندگی فرهنگی
سرمایه فرهنگی
شهر تهران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران
شاپا
2322-52542888-6355




