رابطه ابزارهای جهانی شدن و هویت دینی
(ندگان)پدیدآور
سفیری, خدیجهنعمت الهی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر ابزارهای جهانی شدن بر هویت دینی انجام شده است. بدین منظور از تئوری کاشت جورج هربنر٬ نظریه تریاندیس٬ نظریههای همزیستی فرهنگی٬ فرهنگ مصرفی آمریکایی و گسترش تجدد غربی استفاده شده است. امروزه، جهانی شدن با تشدید روابط اجتماعی در سراسر جهان، ارتباطات را گسترش داده و همزیستی فرهنگی و تعاملات فرهنگی را دوچندان کرده است. از جمله پیآمدهای این پدیده، رواج نسبیگرایی در ارزشهای فرهنگی است. از طرف دیگر با افزایش تعاملات فرهنگی٬ پدیده امپریالیسم فرهنگی رخ میدهد و یک فرهنگ بر دیگر فرهنگها غالب میشود. در عصر حاضر، آمریکا فرهنگ مصرفی سرمایهداری و ارزشهای بارز خود را، همچون مصرفگرایی و لذتگرایی به جوامع مختلف منتقل میکند. بنابراین جهانی شدن با ابزارهای بارز خود (اینترنت٬ ماهواره) سبب ظهور ارزشهایی، چون نسبیگرایی٬ لذتگرایی٬ مصرفگرایی و... میشود و ظهور این ارزشها بر هویت دینی افراد تأثیر میگذارد. روش تحقیق دراین پژوهش، پیمایش است و با استفاده از ابزار پرسشنامه، دادهها و اطلاعات مربوط به جامعه آماری گردآوری شده و روش نمونهگیری طبقهای نامتناسب و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر است. مهمترین یافته این تحقیق نشان میدهد که هرقدر میزان استفاده افراد از اینترنت و ماهواره بیشتر شود میزان هویت دینی آنها کاهش مییابد.
کلید واژگان
جهانی شدناینترنت
ماهواره
هویت
هویت دینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه الزهرادانشگاه الزهرا
شاپا
2322-52542888-6355