بررسی رابطه سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در شبکههای اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
رضوی, سیدعلیمحمدنعمتیفر(نویسنده مسئول), نصرتاللهموسوی, سیدحسیننوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهرهمندی کاربران از سواد رسانهای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترسبودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانهای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دستآمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانهای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است.
کلید واژگان
شبکههای اجتماعیاینستاگرام
تهاجم فرهنگی
سواد رسانهای
شماره نشریه
222تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
مدرس دانشکده صدا و سیما قمکارشناسیارشد علوم ارتباطات دانشکده صدا وسیما قم (نویسنده مسئول)
کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم
شاپا
2345-55862676-7783




