علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
(ندگان)پدیدآور
یزدانی مقدم, احمدرضانوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله گفتوگوی هانری کربن با علامه طباطبایی را بررسی و تحلیل کرده و در این راستا به دیگر آثار هانری کربن ارجاع داده و تحلیل مقایسهای آثار او را پی گرفته و برای اولینبار اهمیت دیدگاه هانری کربن درباره سکولاریزاسیون و تقدم او در طرح این مفهوم در ایران را مطرح کرده و ادعا میکند که پروژه هانری کربن راجع به این پرسش است که چرا و چگونه سکولاریزاسیون الهیاتی و فلسفی که در غرب رخ داد، در جهان تشیع و اسلام ایرانی روی نداد. هانری کربن، خواهان مقابله با سکولاریزاسیون و یاریجُستن از معارف شیعی و اسلام ایرانی در این مقابله است. علامه طباطبایی، راهحل معنوی و باطنی مدنظر کربن را تأیید میکند امّا به این مقدار بسنده نکرده و از سکولاریزاسیون خاصی در تاریخ اسلام یاد میکند که با نادیدهگرفتن یکی از مهمترین دستورات اجتماعی قرآن به انحطاط جوامع اسلامی انجامید و خود در پاسخ به پرسش سکولاریزاسیون طرح جامعی از برنامه اصلاحی اسلام ارائه میکند. چنانکه از مقاله حاضر بهدست خواهد آمد، فهم دیدگاه اندیشمندان ایرانی درباره سکولاریزاسیون، بدون فهم آثار کربن و پروژه او ناممکن و یا دستکم بسیار دشوار است.
کلید واژگان
علامه طباطباییهانری کربن
سکولاریزاسیون
عالم مثال
تفکر اجتماعی
شماره نشریه
315تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیشاپا
2345-55862676-7783




