بنیانهای نظری بازیهای رایانهای
(ندگان)پدیدآور
انواری, محمدرضانوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازیهای رایانهای، در شمار رسانههای نوینی قرار دارند که به سبب ماهیت بینارشتهای بودنشان، نمیتوان آنها را تنها با استفاده از نظریههای کهن ارتباطات و رسانه تبیین کرد. این مقاله با گذر از نظریههای مرسوم ارتباطات، بهدنبال ترسیم چارچوبی برای تحلیل بنیانهای نظری است که بازیهای رایانهای، مبتنی بر آنها عمل میکنند. بدینمنظور، بازیهای رایانهای را در قالب «پِلی» مطمع نظر قرار میدهد و با استفاده از رویکردی که بازیهای رایانهای را بهمثابه یک منبع آموزشی و رسانهای برای انتقال فرهنگ در نظر میگیرد، مدعی است، در بازیهای رایانهای، بهویژه در ژانر سیاسی و استراتژیک، با استفاده از «تولید فراواقعیت» - همچنانکه بودریار معتقد است- نسخه بدلی از واقعیت تولید میشود که جای نسخه واقعی را میگیرد و به کمک نمادها و شبیهسازیهایی که در بازی استفاده میشود، جایگزین واقعیت میگردد؛ بهگونهای که گاهی هیچ نسخه اصلی در عالم واقع وجود ندارد که بتوان بازی را به آن ارجاع داد. مدل «تولید رضایت» هرمان و چامسکی و همچنین دستگاه ایدئولوژیک حاکم بر بازی، به خلق فراواقعیت کمک میکند.
کلید واژگان
بازیهای رایانهایفراواقعیت
ایدئولوژی
شبیهسازی
تولید رضایت
شماره نشریه
113تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)و عضو گروه تربیتی- اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)شاپا
2345-55862676-7783




