ربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی
(ندگان)پدیدآور
مفتونی, نادیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بوعلی و سهروردی زیبایی را براساس کمال مفهومسازی کردهاند. زیبایی حقیقی در آثار این دو فیلسوف از یکسو بر واجبالوجود، و از دیگرسو بر افعال و اخلاق و ملکات ارادی انسانی که منجر به سعادت نهایی شود، اطلاق میگردد. ابنسینا اصطلاح عشق ارادی را بهمیان آورده و مؤلفۀ ادراک را در آن اخذ کرده است. از آنجا که ادراک شامل انواع حسی، خیالی، وهمی، ظنی و عقلی است، عشق ارادی و زیبایی نیز دارای همین مراتب است. شیخالرئیس شریفترین مرتبۀ عشق ارادی را که متوقف بر ادراک عقلی است، عشق عقلی یا اختیاری یا نطقی میخواند و مراتب پایینتر عشق را عشق حیوانی مینامد. شیخ اشراق عمدتاً پیرو مفهومسازیهای بوعلی سینا است. سهروردی به زبان داستان و رمز به مفاهیم زیبایی و عشق توجه کرده است. او نمادهای سلطان عشق و سلیمان عشق را برای تصویرسازی عشق عقلی به کار برده است. از نگاه هر دو فیلسوف، عشق طریق وصول به زیبایی است و تنها راه نیل به زیبایی حقیقی، عشق نطقی است.
کلید واژگان
زیبایی حقیقیکمال
عشق عقلی
عشق ارادی
ادراک
سعادت
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، ایرانشاپا
2008-94222588-5014




