توحید صفاتی و بساطت ذات واجب تعالی از دیدگاه علامه طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
کمالی سبزواری, سید شهریارسعیدی مهر, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حکما، به ویژه صدرالمتألهین، بر نظریۀ «تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب تعالی» تأکید میکنند. این در حالی است که عرفا حمل صفات واجب را متأخر از مقام ذات دانسته و ذات واجب را مقام «لا اسم له و لا رسم له» میدانند. علامه طباطبایی در کتاب نهایة الحکمة قول به تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب را پذیرفته است، در حالی که در تفسیر المیزان، مهرتابان و رسائل توحیدیه قائل به نفی کثرت مفهومی از مقام ذات و تأخر صفات واجب از مقام ذات گردیده است. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که لازمۀ نظریۀ «تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب تعالی» ترکیب واجب تعالی از وجود و عدم خواهد بود و نظر صحیح در این باب همان «نفی کثرت مفهومی صفات در مقام ذات، و تأخر صفات واجب از مقام ذات» است. و در انتها نیز با استفاده از حمل حقیقه و رقیقه و تمایز آن با حمل شایع، وجه جمعی برای سازگاری هر دو نظر علامه طباطبایی در نهایة الحکمة و تفسیر المیزان پیشنهاد خواهیم نمود.
کلید واژگان
توحید صفاتیحمل حقیقه و رقیقه
علامه طباطبایی
نظریۀ عینیت
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه ،دانشگاه تربیت مدرساستاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-94222588-5014




