نظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی
(ندگان)پدیدآور
صلواتی, عبدالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از خودگروی روانشناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آنها بر ویژگی خاصی تأکید شده است؛ در تقریر آین بر بازگشت «هدف و منفعت به فاعل فعل»، در تقریر پویمن بر «بازگشت رضایت به فاعل فعل»، در تقریر ریچلز بر عنصر «خودخواهی» و در تقریر هولمز بر «انگیزه» و «حب ذات» تصریح و تأکید شده است. عناصر یادشده به ظاهر در فلسفۀ ملاصدرا حضور دارند؛ چنانکه ملاصدرا در نظریۀ غایت از «حب ذات» و « ارجاع همۀ غایات به فاعل» سخن میگوید.پرسش پایۀ این جُستار عبارت است از اینکه آیا «ارجاع همۀ غایات به فاعل» و «حب ذات» در فلسفۀ ملاصدرا مؤید و قرینهای بر خودگروی روانشناختی است؟ یافتۀاین پژوهش به این قرار است که با واکاوی دقیق «غایت» به طور عام و «انگیزه» به طور خاص، «خودخواهی»، و «فضیلت» میتوان گفت که فلسفۀ صدرایی مؤید نظریۀ خودگروی روانشناختی نیست. گفتنی است که این پژوهش مسبوق به پیشینهای نیست.
کلید واژگان
اخلاق فضیلت محورخودگروی اخلاقی
خودگروی روانشناختی
غایت
ملاصدرا
فلسفه اسلامی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییشاپا
2008-94222588-5014




