ساحت ارادی نفس در نظر غزالی
(ندگان)پدیدآور
پورسینا, زهرا (میترا)نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در مقاله پیش رو دیدگاه غزالی در خصوص ساحت ارادی نفس مورد بررسی قرار می گیرد. غزالی ساحت ارادی انسان را در دو سطح حیوانی و انسانی مورد توجّه قرار می دهد. به کارگیری تعابیری چون قوّه عامله، عقل عملی، قدرت، و اراده از سوی او در اطلاق به ساحت ارادی نفس انسانی مسئله مهم حیث معرفتی یا تحریکی داشتن عقل عملی را پیش می کشد که بررسی موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالی به تعلّق عقل عملی به ساحت معرفتی و تأکید بر نقش تحریکی آن در انجام افعال است. اهمّیّتی که غزالی برای حضور عنصر آگاهی در افعال ارادی قائل است شکل گیری «فعل» به معنای واقعی را منوط به وجود اراده برخاسته از آگاهی قرار می دهد و این مسئله در بحثهای «معنای حقیقی فعل»، «نقش اختیار در ارزیابی اخلاقی افعال»، و «تبیین مفهوم اختیار» نشان داده می شود. چنانکه در بحث افعال اختیاری تأکید ویژهای که غزالی بر عنصر فهم یا ادراک عقلانی برای درک خیر بودن فعل و برانگیخته شدن اراده پس از آن دارد جلب نظر می کند.
کلید واژگان
ارادهارزیابی اخلاقی
ساحت ارادی
عقل عملی
غزالی.
فعل اختیاری
قوّه عامله
قوّه محرّکه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2008-94222588-5014




