بررسی اطلاق «وجود» بر خدا در فلسفه ارسطو
(ندگان)پدیدآور
مشکات, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ارسطو در مواردی موضوع فلسفه اولی را موجود نامتحرّک یا خدا دانسته و در موارد متعدّد دیگر موضوع آن را موجود بما هو موجود شمرده است. آیا این دو موضع، دو باور ارسطوئی اصیل بوده و با هم قابلجمعاند یا باید دو موضع متناقض تلقّی گردند که ارسطو از اوّلی به دومی عدول کرده است؟ ثمره فرض عدول به موضع دوم این است که خدا را نمیتوان «وجود» خواند و، در نتیجه، مابعدالطبیعه و الاهیّات دو دانش مستقل می شوند؛ درحالیکه بنا به فرض عدم عدول، یعنی بنا بر موضع نخست، مابعدالطبیعه همان الاهیّات خواهد بود. راههایی که در اینجا برای حلّ مسئله مورد استفاده قرار میگیرند از این قرارند: تحقیق مسئله از منظر حکمت یا دانش مورد جستجو که خود حاوی دو راه جداگانه خواهد بود؛ سپس تحقیق بر مبنای معانی «وجود» نیز ادامه مییابد، تا سرانجام نتیجه تحقیق از این راههای گوناگون با یکدیگر مقایسه شود.
کلید واژگان
جوهرخدا
فعلیّت
محرّک نامتحرّک نخستین
مقولات
وجود
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه اصفهانشاپا
2008-94222588-5014




